Финансиране на дългосрочна програма за възстановяване на исторически подвижен състав за атракционни цели, собственост на общинските транспортни оператори – „Столичен Електротранспорт“ ЕАД и „Столичен Автотранспорт“ ЕАД
19 декември 2019, четвъртък Facebook Twitter Viber
ДО
ЕЛЕН ГЕРДЖИКОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
СТОЛИЧЕН ОБЩИНСКИ
СЪВЕТ
Д О К Л А Д
от
СИМЕОН СТАВРЕВ – общински съветник Столичен общински съвет
Относно: Финансиране на дългосрочна програма за възстановяване на исторически подвижен състав за атракционни цели, собственост на общинските транспортни оператори – „Столичен Електротранспорт“ ЕАД и „Столичен Автотранспорт“ ЕАД
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
В активите на общинските транспортни оператори присъстват няколко десетки возила, които са изведени от редовна експлоатация, но са запазени с цел да бъдат възстановени като исторически превозни средства, които да бъдат използвани за атракционни цели. Безспорно, през годините, двете дружества направиха всичко по силите си да съхранят транспортната история на София. Със собствени и целеви средства двете дружества възстановиха 2 трамвая и ремарке (от 1924 г. и 1935 г.), 1 тролейбус (1987 г.) и 1 автобус (1988 г.). „Столичен електротранспорт“ ЕАД премести на закрито всички запазени исторически трамваи в едно от халетата на поделение „Трамкар“, а „Столичен Автотранспорт“ премести всички исторически автобуси на едно място – в гараж „Дружба“, но те се съхраняват на открито, тъй като няма подходяща свободна сграда за съхранението им на закрито.
Същевременно възстановените превозни средства се радват на голям интерес – ползват се за тематични пътувания – покрай културни събития, Коледа, Ден на детето, наемат се от частни организации за техни събития, от агенции, които организират платени пътувания с тях, за сватби, рождени дни, за заснемане на филми, от ученици за техните абитуриентски балове и др. Това позволява в дружествата да постъпват неголеми, но допълнителни приходи.
Наличният към момента исторически подвижен състав, който все още е невъзстановен е структуриран по следния начин:
Инв.№ |
Модел |
Вид |
Произход |
Година |
Състояние |
Историческа снимка |
ТРАМВАИ |
||||||
564 |
Шарлероа |
мотриса |
Белгия |
1914 |
|
|
601 |
Графиня |
маневра |
неизв. |
1912 |
|
|
551 |
Ансалдо Бреда – Марели |
мотриса |
Италия |
1938 |
|
|
240 |
Република |
мотриса |
България |
1953 |
|
|
538 |
Република |
ремарке |
България |
1953 |
|
|
719 |
Комсо-молец |
мотриса |
България |
1960 |
|
|
174 |
София 70 |
мотриса |
България |
1970 |
|
|
1094 |
Татра Т4D |
мотриса |
Чехо-словакия |
1979 |
|
|
306 |
България 1300 |
мотриса |
България |
1980 |
|
|
423Х |
Дюваг GT6 |
мотриса |
Германия |
1959 |
|
|
42ХХ |
Дюваг Т4+В4 |
мотриса + ремарке |
Германия |
1957-1967 |
|
|
ТРОЛЕЙБУСИ |
||||||
1502 |
Шкода 14Тр |
единич. тролей |
Чехия |
1985 |
|
|
АВТОБУСИ |
||||||
007 |
МАН SD200 |
двуетаж. 12 м. |
Германия |
1983 |
|
|
1641 |
Мерцедес Бенц О305G Heuliez |
съчле-нен 18 м. |
Франция |
1981 |
|
|
1645 |
Мерцедес Бенц О305G Styer |
съчле-нен 18 м. |
Австрия |
1981 |
|
|
1723 |
Мерцедес Бенц О305 |
единич. 12 м. |
Германия |
1981 |
|
|
2857 (2856) |
Мерцедес Бенц О405 |
единич. 12 м. |
Германия |
1989 |
|
|
1531 (1537 или 1517) |
Мерцедес Бенц О302Т |
единич. 12 м. |
Турция |
1992 |
|
|
2621 |
Чавдар 141 |
съчле-нен 18 м. |
България |
1996 |
|
|
3822 |
МАН SL232 |
единич. 12 м. |
Турция |
1998 |
|
|
Освен тях, в близките няколко години се очаква извеждането от експлоатация на още 2-3 трамвайни модела, 1 тролейбусен и 3-4 автобусни. Сумарно – запазените към момента, заедно с предстоящите за извеждане и запазване правят 28 превозни средства.
Същевременно капацитетът на двата общински оператора, с оглед ненарушаването на вътрешните им ремонтни програми на превозни средства е силно ограничен. По информация от тях, всеки от тях би могъл да възстанови и реставрира до 1 превозно средство на година. Това означава, че към настоящият момент ще са необходими 14 години, за да се възстановят всички музейни превозни средства.
В зависимост от състоянието и дължината на различните видове превозни средства, сумите могат да варират от 100 000 до 400 000 лева за ремонт на всяко като точната такава става ясна след подробно остойностяване. Съобразно гореизложеното, необходимата сума на година, която трябва да се заделя от бюджета на Столична община, за да може поетапно да започне възстановяването на тези превозни средства към 2020 г. би възлязла на до 600 000 лева. Ето защо предлагам да се обособи такова перо в бюджета на Столична община, за да може поетапно тези возила да бъдат възстановени през следващите 14 години, а не транспортната история на София да бъде изгубена безвъзвратно.
Възстановяването може да започва в началото на всяка една година, да протича до 8 месеца и реставрираните 2 возила да бъдат представяни на празника на София – 17-ти септември, който пък попада в Европейската седмица на мобилността. Такова събитие неминуемо би предизвикало огромен интерес сред гражданите и гостите на града, особено ако се организира като ежегодна традиция. След това превозните средства ще са достъпни за атракционно пътуване и наемане според тарифите на двете дружества. С тази концепция е запозната г-жа Фандъкова през декември 2018 г. посредством имейл.
МОТИВИ
- В колекцията на града присъстват интересни, редки, а и някои уникални модели и марки. Българският, а и чуждестранният опит показва, че интересът към такива движещи се музейни екземпляри се радва на изключителен интерес. Запазените за музейни български трамваи са единствени. Такива няма другаде по света. Освен тях, трамваите, останали от царско време също са уникални и правени специално за нуждите на София – по поръчка и с нарочни указания на инженерите от тогавашната Дирекция на „Трамваите и осветлението“.
- Състоянието на част от най-старите трамваи е много тежко и възстановяването им трябва да започне час по-скоро. Много от елементите за тях трябва да бъдат ръчно изработени, което струва скъпо, цените нарастват с всяка една изминала година, а способните да ги изработят – все по-малко. Необходимо е час по-скоро да започне възстановяването.
- Сумата от до 600 000 лева на годишна база е незначителна на фона на бюджета на града и няма да застраши изпълнението на други дейности.
- Капацитетът на двете дружества позволява възстановяването да се извърши от тях самите и не е необходимо да бъде транспортирано до външна организация, която да извърши това.
- Подобно на много други европейски и световни градове, София също ще може да се похвали с реставриран исторически подвижен състав, който е притегателна забележителност както за жителите, така и за туристите, които посещават града.
Въз основа на гореизложеното, предлагам Столичният общински съвет да обсъди и приеме решение:
- Приема доклада;
- Възлага на кмета на Столична община – г-жа Йорданка Фандъкова да предвиди в проекта на бюджет за 2020 г. необходимата сума от 600 000 лева за финансиране;
- Възлага на кмета на Столична община – г-жа Йорданка Фандъкова, съвместно с директорите на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД и „Столичен Автотранспорт“ ЕАД да внесе доклад до 31-ви януари 2020 г., с който да се определят превозните средства, които ще се възстановяват през 2020 г.;
- Възлага на кмета на Столична община – г-жа Йорданка Фандъкова да контролира възстановяването и да информира Постоянната комисия по „Транспорт и туризъм“ за напредъка.
С уважение,
……………………………..
(СИМЕОН СТАВРЕВ)
Съгласувано с:
Зам. кмет по финанси – Дончо Барбалов………………..
Зам. кмет по транспорт – Кристиян Кръстев………………..
Дирекция „Култура“ ………………………
Накратко:
Предложението ни предвижда реставрацията на някои уникални модели и марки превозни средства, правени специално за нуждите на София и превръщането им в забележителност с притегателна сила както за туристите, така и за жителите на столицата.
Вид:
Входящ номер:
СОА19-ГР94-6140