Недостиг на персонал в общинските транспортни оператори „Столичен електротранспорт“ ЕАД и „Столичен автотранспорт“ ЕАД

03 декември 2019, вторник Viber

Попитахме какво ще предприеме СО, за да се справи с недостига на персонал в общинските транспортни оператори

ПИТАНЕ

OT: Симеон Ставрев, общински съветник в Столичния общински съвет

ДО: Йорданка Фандъкова, кмет на Столична община

ЧРЕЗ: Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет

 

ОТНОСНО: Недостиг на персонал в общинските транспортни оператори „Столичен електротранспорт“ ЕАД и „Столичен автотранспорт“ ЕАД

 

Уважаема г-жо Фандъкова,

През последните няколко години проблемът с недостига на кадри в общинските транспортни оператори се задълбочи. Публичност доби въпросът с недостига на автобусни и тролейбусни шофьори, както и ватмани. Най-тежък изглежда той в частта му с тролейбусните шофьори. Обаче, освен недостига на водачи, дефицит има и при техническия персонал в депата – монтьори, електротехници и др. Липсват достатъчно екипи и специалисти за поддръжка на контактна мрежа, релсов път и др. 

Ежедневно се наблюдават неизпълнени курсове и непокрити коли (основно при тролейбусния транспорт), в резултат на което обявените по разписание интервали не се спазват – те са доста по-големи, пътниците недоволстват, което води до допълнителен отлив на пътуващи, които се преориентират към алтернативи (личен автомобил). Недостигът на кадри пряко влияе и блокира усилията за преориентиране на пътуващите в София от ползване на личен автомобил към обществен транспорт. Това води до повече трафик и замърсяване. Няма как пътниците в градския транспорт да спрат да намаляват ако нямаме достатъчно водачи, които да карат сегашните превозни средства, камо ли да се разкриват нови линии. 

Същевременно, по необяснима за мен причина, „Център за градска мобилност“ ЕАД признава липсата на шофьори за „форсмажор“ на транспортните оператори и заплаща неизпълнените поради тази причина курсове.

Недостигът на кадри блокира и възвръщането на направени инвестиции в инфраструктура на градския транспорт – тролейбусната линия (№ 7) по бул. Арсеналски до Гоце Делчев струваше над 1,5 милиона лева. Възвръщането на тази инвестиция не може да се случи с интервали делник по разписание в час пик от 15 минути, извън пик 20 минути, вечер 30 минути и с интервали празник по разписание в час пик и извън пик от 20-22 минути, вечер 30-45 минути. Гражданите на София няма да си оставят личните си автомобили, за да чакат тролейбус на такива големи интервали, който би трябвало да е пълен, защото преминава през множество гъстозастроени квартали и осъществява връзка на тях с части от центъра, която не се прави директно от нито една друга линия на градския транспорт. За да бъде увеличена транспортната задача е необходимо да има и водачи, които да управляват тролейбусите. 

Разкриването на нови линии на градския транспорт също, за да се случи, са необходими водачи и достатъчно на брой обучен технически персонал, който да поддържа изправни возилата. През следващите няколко години „Столичен Електротранспорт“ ще получи общо 60 броя бързозарядни електробуса, които освен, че все още е неясно точно по кои линии ще се движат, не е ясно и кой точно ще ги управлява. За управлението на тези 60 нови електробуса са необходими минимум 132-ма водачи. Освен тях, „Столичен Автотранспорт“ ще получи нови 52 броя електробуса, които ще се движат по нови линии, които не са ясни точно по кои маршрути и улици ще се движат, но това значи минимум 115 нови шофьора, които да ги управляват. Не е ясно пак от къде ще дойдат тези шофьори.

Непублично продължават и оплакванията от техническия персонал в депата заради ниското ниво на заплащане и лошите условия на труд. Факт е, че се правят някакви усилия основно за подобряването му – подобрява се осветеността и климатизацията на сервизите, но това не води до нови наети. Същевременно, до мен достигнаха данни за това, че при напускане/пенсиониране на технически персонал, неговият щат се прехвърля към администрацията. А в сервизите има недостиг на кадри с компютърни познания и работа със специализиран софтуер – съвременните превозни средства са компютъризирани. Това поражда необходимост от ползване на външни услуги от дружествата и често – сервизиране във външни сервизи дори и извънгаранционно. 

Същевременно, редно е да се отчете, че „Столичен Електротранспорт“ ЕАД полага усилия да обучи тролейбусни шофьори и ватмани. Организират се курсове, които са безплатни за учащите се, които след приключването им сключат трудов договор за минимум 3 години. Например при ватманите, след приключването на курса, не всички започват работа. При един от последните курсове от 15 обучени за работа са останали само 7 от тях. 

Редно е да се отбележи, че „Столичен Електротранспорт“ и „Столичен автотранспорт“ нямат практика да наемат водачи на непълен работен ден. Например, ако се появят кандидати, които биха имали възможност да управляват за 4 часа на ден и да се комбинират по двама в една смяна, те не биват наемани, тъй като „нямало такава установена практика“ и било „сложно за организиране“. Освен това, има проблеми по организирането на нощен транспорт, тъй като част от автобусните водачи биват принуждавани да шофират през нощта от 0:00 до 04:00 часа, после да се прибират в гаража, да престояват там до 06:00-06:30 часа, без това да им се заплаща, и после да шофират в сутрешния пик до 09:30-10:00, за да заработят 8 часа. 

Не успях да намеря подробна информация и за това какви съвместни дейности имат двата оператора с професионални гимназии и университети за директно привличане на кадри – водачи, технически и инженерен персонал както и ръководен такъв. 

Съобразно гореизложеното моля да отговорите конкретно на следните въпроси:

  1. „Столичен електротранспорт“ ЕАД и „Столичен Автотранспорт“ ЕАД имат ли изработени нарочни срочни програми за преодоляване или поне минимизиране на въздействието на кадровия дефицит? Ако има такива разработени, моля да ми ги предоставите на хартиен и електронен носител. Ако такива няма, то в какви срокове се предвиждат тяхната изработка и изпълнение?
  2. Какви инвестиции и в какъв срок предвиждат транспортните оператори и Столична община като принципал по подобряване на условията на труд в сервизите и в депата за техническия персонал и водачи, както и на последните спирки за водачите? Проучена ли е възможността за използване на фондови (външни) средства за това?
  3. Предвиждат ли се и ако да – в какъв срок, да се проведат курсове за повишаване квалификацията на техническия и сервизен персонал в гаражите и депата както и на водачите?
  4. Какви съвместни дейности имат двата транспортни оператора с професионални гимназии и университети за директно привличане на кадри – водачи, технически и инженерен персонал както и ръководен такъв и реално колко души са наети на работа по линия на това сътрудничество, ако има такова, в двете дружества по години от 2014 година насам и на какви работни позиции?
  5. Защо „Център за градска мобилност“ ЕАД признава са „форсмажор“ липсата на шофьори и ватмани и заплаща неизпълнени курсове от двете дружества поради тази причина?
  6. Колко точно е недостигът на автобусни и тролейбусни шофьори, ватмани и технически персонал към днешна дата в двата транспортни оператора?
  7. Колко щата в двата транспортни оператора по години от 2014 г. са прехвърлени от технически и инженерен персонал към администрация?
  8. Какви са реалните пречки двете дружества да бъдат по-гъвкави относно наемането на водачи на непълен работен ден и какви са плановете за преодоляване на тях, така че реално това да започне да се извършва?
  9. Моля да ми предоставите подробно планове 60-те бързозарядни електробуса на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД, които предстои да се доставят, по кои линии (съществуващи или нови), брой коли на линия (разстановки) и на какви интервали се предвижда да се движат? Все пак, при направата на такава скъпа инвестиция, трябва да има създадена такава информация.
  10. Моля да ми предоставите подробно планове 52-та електробуса на „Столичен Автотранспорт“ ЕАД, които предстои да се доставят, по кои линии (съществуващи или нови), брой коли на линия (разстановки) и на какви интервали се предвижда да се движат? Все пак, при направата на такава скъпа инвестиция, трябва да има създадена такава информация.

С уважение,

Симеон Ставрев

Общински съветник от групата на Демократична България

Накратко:

Поставихме каква стратегия има Столична община за справянето с недостига на автобусни и тролейбусни шофьори, както и ватмани, монтьори, електротехници, както и специалисти за поддръжка на контактна мрежа и релсов път. Поискахме информация за точния размер на недостига, както и за конкретните програми и мерки, с които СО смята да го преодолее.

Защо е важно:

Недостигът на персонал в транспортните оператори e предвестник на сериозна криза в системата на градския транспорт на София. За да имаме добре функциониращ градски транспорт, трябва Столична община да мисли за развитието му в перспектива и да покаже, че има ясна идея

Вид:

Питане

Входящ номер:

СОА19-ГР94-5781

Отговор:

Свалете

Вносители:

Симеон Борисов Ставрев

Общински съветник в СОС

Симеон Борисов Ставрев
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK