В качеството си на общински съветници в Столичния общински съвет правим предложение за произвеждане на местен референдум със следния въпрос, на който гласоподавателите да отговорят с „да“ или с „не“:
„Да бъде ли изградена на територията на Столична община инсталация за изгаряне на гориво от отпадъци (Refuse-derived fuel – RDF)?”.
Ако проектът за инсинератор продължи, скоро ще трябва да заменим противовирусните маски с противогази. Защото, според направената оценка на въздействието, инсинераторът ще прибавя годишно поне още 256 тона азотни окиси, 64 тона серни окиси и 13 тона фини прахови частици (ФПЧ) към вече недопустимо мръсния софийски въздух.
Предложение за произвеждане на местен референдум
ДО
Г-Н ЕЛЕН ГЕРДЖИКОВ –
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СТОЛИЧНИЯ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ПРОИЗВЕЖДАНЕ НА МЕСТЕН РЕФЕРЕНДУМ
Правно основание: чл. 27, ал. 1, т. 1 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС)
Уважаеми г-н Герджиков,
В качеството си на общински съветници в Столичния общински съвет правим предложение за произвеждане на местен референдум със следния въпрос, на който гласоподавателите да отговорят с „да“ или с „не“:
„Да бъде ли изградена на територията на Столична община инсталация за изгаряне на гориво от отпадъци (Refuse-derived fuel – RDF)?”.
Чистотата на атмосферния въздух е един от факторите, който влияе най-силно на човешкото здраве и качеството на живот. София се намира в котловина и това предразполага към задържане на въздушните маси над града, което утежнява проблема с мръсния въздух, особено в студените месеци на годината. Затова изграждането на територията на града на инсталации, които ще генерират допълнителни количества фини прахови частици (ФПЧ) и други вредни за човешкото здраве вредни емисии, представлява реална заплаха за здравето на софиянци и гостите на града.
Столична община обаче планира да реализира проект „Изграждане на инсталация за комбинирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF“. Построяването на крематориум за боклук на 2 км от идеалния център на града, ще увеличи замърсяването на въздуха – не само с изгарянето на самия боклук, но и с придвижването на тежкотоварните камиони, които ежедневно ще превозват през целия град боклука и получените в резултат на горенето шлака и токсична котлена пепел. И това при положение, че България вече е осъдена от Съда на Европейския съюз с решение от април 2017 г. (по дело C-488/15) за нарушаване на европейското законодателство и стандарти за чистотата на въздуха в София и четири други региона.
Проектът на Столична община за изграждане на инсинератор, също така, не отговаря на актуалното законодателство на Европейския съюз за кръговата икономика и изпълнението му няма да позволи на София да постигне своя дял в националните цели за рециклиране, приети в пакет от закони от Европейския парламент през 2018 г.
Нереалистичните финансови и технически параметри на проекта на Столична община са тенденциозно подбрани от пазено в тайна проучване за осъществимост. Това отваря и друг голям въпрос – този за публичния достъп до пълната информация по проекта: Столичната община беше осъдена от Върховния административен съд, но въпреки това отказва да разкрие анализа на разходите и ползите, както и друга документация за проекта. Проектът за инсинератор следва да се реализира със заем от Европейската инвестиционна банка в размер на 130 млн. лева, което ще доведе до допълнително утежняване на и без това плачевното финансово състояние на „Топлофикация София“ ЕАД (дълговете на дружеството възлизат на над 900 млн. лева). Топлинното дружество няма ресурс да посрещне и вероятните превишения на строителните разходи за изграждане на инсталацията, каквито е имало при сходни инсталации в Глазгоу, Копенхаген, Мърсисайд Карлсруе и други. То има лоша история в управлението на мащабни проекти и няма капацитет да посрещне последствията от забавяне на строежа – ако проектът не бъде завършен до края на 2023 г., 58-процентното съфинансиране от ЕС ще бъде изгубено и ще трябва да бъде поето от столичани. В средносрочна и дългосрочна перспектива, изгарянето на отпадъци, което не е основен бизнес за една традиционна отоплителна компания, може да окаже негативен ефект и за потенциалните инвеститори.
С реализацията на проекта за инсинератора, София не само няма да получи по-чист въздух, а и ще продължи да нарушава европейските стандарти, като по този начин се създава реален риск за ново осъдително решение за страната. Съвкупният резултат за софиянци ще е отрицателен – по-мръсен въздух, за който се плаща двойна цена – веднъж ще се връща заемът от Европейската инвестиционна банка, втори път ще се плащат значителни санкции за нарушение на европейското право.
Ето защо, и тъй като общинската администрация чрез проекта за изграждане на инсинератор на територията на София не действа в интерес на софиянци, е необходимо да се даде възможност на живущите в града да упражнят правото си по чл. 136, ал. 1 от Конституцията на Република България и да изразят пряко отношението си по горепосочения въпрос, като така вземат непосредствено участие в управлението на общината.
На основание чл. 27, ал. 4 от ЗПУГДВМС следва в тридневен срок от получаване на настоящото предложение за произвеждане на местен референдум да уведомите общинските съветници и кмета за неговото наличие.
Подписали:
Методи Лалов
Борислав Игнатов
Веселин Калановски
Марта Георгиева
Владислав Панев
Иво Божков
Михаил Паргов
Тома Белев
Симеон Ставрев
Любомир Георгиев
Яна Тодоранова
Грети Стефанова
Борис Бонев
Вид:
Други
Вносители:
Методи Орлинов Лалов, Борислав Александров Игнатов, Веселин Йорданов Калановски, Марта Руменова Георгиева, Владислав Панчев Панев, Иво Николаев Божков, Михаил Детелинов Паргов, Тома Георгиев Белев, Симеон Борисов Ставрев, Любомир Петров Георгиев, Яна Веселинова Тодоранова, Грети Иванова Стефанова