Промяна и удължаване на маршрута на градска автобусна линия 73 до УМБАЛ „Света Анна“, с цел подобряване транспортното обслужване на южните райони на Столична община

24 януари 2020, петък Viber

Дадохме нашето експертно мнение по предложението за промяна и удължаване на маршрута на градска автобусна линия 73 до УМБАЛ „Света Анна“

СТАНОВИЩЕ

OT: Симеон Ставрев, общински съветник в Столичния общински съвет

ДО: Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет

По доклад № СОА20-ВК66-362 от Борис Бонев – независим общински съветник

 

ОТНОСНО: Промяна и удължаване на маршрута на градска автобусна линия 73 до УМБАЛ „Света Анна“, с цел подобряване транспортното обслужване на южните райони на Столична община

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

С настоящото изразявам следните конкретни съображения по горепосочения доклад:

1) Към настоящия момент градска автобусна линия 73 осигурява транспортно обслужване на южните райони – “Овча Купел”, “Красно село” и “Триадица” и е със следните експлоатационни параметри: 

линия 73 Делник Предпразник/

Празник

Разстановка брой коли 7-6-7-3 5-5-5-3
Интервали в минути 12/13-15-12/13-30 20-20-20-30
Брой курсове 70 52
Дължина курс (двупосочно) 21,7 км 21,7 км
Дневен пробег 1519 км 1128,40 км Общо: Разход за 2019 г. (цена от 3,07 лв км/пробег ):
Годишен пробег 379 750 км 129 766 км 509 516 км 1 564 214,12 лв

 

2) Същевременно, по информация на районните кметове, в райони Овча купел и Триадица са се получили предложения от местни инициативни комитети и отделни граждани, че създаването на директна автобусна връзка с бул. Цариградско шосе и в близост до The Mall и множеството административни и бизнес сгради ще улесни придвижването на гражданите до тези дестинации, а с едно прекачване на друго превозно средство от редовните линии по бул. Цариградско шосе – и до много други търсени от тях дестинации. Към момента такава директна връзка не съществува. Гражданите желаят да се осъществи директна връзка с мол „Парадайз“ и с административните и бизнес сгради, както и болница „Аджъбадем Сити Клиник – Токуда“ в района на ул. Атанас Дуков. В момента единствено частично съществува директна връзка на части от районите посредством линия 83 и то само за мол „Парадайз“. Това трябва да се има предвид при вземането на решение по доклада.

3) Също така, по това направление се наблюдава засилен трафик от лични автомобили. Гражданите, които ги използват за съжаление нямат друга алтернатива, защото за достигането на бул. “Цариградско шосе” в момента е необходимо или да се използват директни автобусни линии, които заобикалят през центъра на София, или да се прекачват на две или дори три превозни средства като прекачванията често не са на една и съща спирка и изискват и известно време движение пеша. Това изтъкват като причина и граждани от район “Лозенец”, които в момента от района по бул. “Никола Вапцаров” нямат връзка с “Цариградско шосе” към възловите спирки – Хотел Плиска и УМБАЛ „Св. Анна“ и са принудени да ползват автобус 120 до Румънското посолство и от там да се прекачат на автобус 305, който обаче забавя своето движение, тъй като спира на спирка „жк Изток“ и слиза на „Площад на авиацията“ (4-ти км), където отново спира.

4) Освен това, в приетия „План за устойчива градска мобилност“ 2019 – 2035 г. се предвижда изграждането на ринговия трамвай от бул. “Тодор Каблешков” по ул. “Филип Кутев”, бул. “Г.М.Димитров” и се прогнозират над 55 000 пътници дневно по него. Настоящото предложение реално представлява приблизителен дубльор на това направление по съществуващата изградена пътна инфраструктура. Както заявих по-горе, такава директна връзка с обществен транспорт в момента не съществува, но по нея има трафик. Удължаването на линия 73 създава алтернатива на придвижването с личен автомобил по това направление.

5) След пускането на метрото до Овча Купел в края на 2020 г. (срокът е по информация от инж. Стоян Братоев – изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД) връзката с пазара „Красно село“ и бул. “Гоце Делчев” ще се осъществява от метрото и автобус 102. Затова общото мнение на гражданите в район “Овча Купел” е, че автобус 73 е по-добре да се прехвърли да се движи от ул. “Любляна” към бул. “Овча Купел” и “Тодор Каблешков” на изток, вместо към ул. “Житница” и бул. “Гоце Делчев”. Това се подкрепя и от живеещите в район “Триадица” граждани – в жк “Гоце Делчев” и жк “Манастирски ливади”. Евентуално премаршрутиране на линия 73 по бул. “Овча Купел” и бул. “Тодор Каблешков” преди пускането на третия метродиаметър до Горна Баня ще лиши от достъп до метрото живеещите в Овча Купел в периода от пускането на станция Красно село (май 2020 г.) до  пускането на цялото трасе в Овча Купел до Горна Баня (края на 2020 г.).

Затова предложението за удължаване на линията и промяна на маршрута е редно да се промени по следния начин:

От 1-ви март 2020 г. „Столичен Автотранспорт“ ЕАД за срок до 31.12.2020 г. да промени параметрите на линия 73 както следва:

Маршрут: жк Овча Купел 2 – бул. Президент Линкълн – ул. Монтевидео – ул. Боряна (връщане по ул. Любляна) – бул. Овча Купел – ул. Житница – бул. Гоце Делчев – ул. Хенрик Ибсен – ул. Сребърна – ул. Люба Величкова – ул. Атанас Дуков – бул. Никола Вапцаров – бул. Пейо Яворов – бул. Цариградско шосе до УМБАЛ „Св. Анна“ (виж приложението).

6) Параметри за 2020 г.:

линия 73 Делник Предпразник/

Празник

Разстановка брой коли 10-8-10-4 7-7-7-4
Интервали в минути 12/13-15-12/13-28/29 17-17-17-28/29
Брой курсове 70 52
Дължина курс (двупосочно) 38,04 км 38,04 км
Дневен пробег 2662,80 км 1978,08 км Общо: Разход при цена от 3,40 лв км/пробег за (2020):
Пробег (03-12/2020) 553 862,40 км 193 851,84 км 747 714,24 км 2 542 228,42 лв

Заложил съм цена на километър пробег от 3,40, която е хипотетична, но се явява увеличение с 10 % на текущата цена на км пробег, във връзка с поискано увеличение на тази цена от „Столичен Автотранспорт“ ЕАД поради увеличение на разходите и изтеглянето на заеми за нов подвижен състав. Все още няма внесен и приет доклад за икономическата рамка на транспорта за 2020 г., в която се определя цената на километър пробег, за да знаем с пълна точност какъв ще е разходът за тази линия, ако предложението на г-н Бонев се приеме. Целта е да се даде приблизително остойностяване на предложението му.

Обслужването до 29/02/2020 г. е по стария маршрут и параметри на линията, но по нова цена за км пробег:

линия 73 Делник Предпразник/

Празник

Разстановка брой коли 7-6-7-3 5-5-5-3
Интервали в минути 12/13-15-12/13-30 20-20-20-30
Брой курсове 70 52
Дължина курс (двупосочно) 21,7 км 21,7 км
Дневен пробег 1519 км 1128,40 км Общо: Разход при цена от 3,40 лв км/пробег за (2020):
Пробег (01-02/2020) 63 798 км 20 311,20 км 84 109,20 км 285 971,28 лв

Сумарно за 2020 г., при цена от 3,40 лв км/пробег, разходът за линията по новите й експлоатационни параметри би възлязъл на 2 828 199,70 лева. От тях, 168 140,28 лева вече са осигурени от бюджета на Столична община поради това, че ще се увеличи цената на километър пробег на „Столичен Автотранспорт“ ЕАД, а 1 564 214,12 лв са осигурени от това, че по сегашните експлоатационни параметри, нейната годишна експлоатация струва толкова при старата цена от 3,07 лв/км пробег. Това означава, че за да се финансира пробега за 2020 г. за удължаване на маршрута по така направеното предложение са необходими допълнително 1 095 845,30 лева (2 828 199,70 – 168 140,28 – 1 564 214,12).

  7) Времетраенето на курса по така направеното предложение ще е около 120 минути, което означава, че е необходимо да се обособи крайна спирка, на която водачите на автобусите да имат възможност да почиват преди начална спирка „МБАЛ. Св. Анна“ с код 1196. Подходящо за това място е след изхода на тунела под Цариградско шосе преди пешеходната пътека, която свързва спирка 1196 и магазин „Мосю Бриколаж“:

Алтернативно, такава спирка може и да не се изгражда, но тогава трябва да се заложи удължена почивка само в „Овча Купел 2“ – така, както са организирани други дълги линии, които имат почивка само на едната крайна спирка, като например – 213,305,404 и 413.

8) В удълженият участък на маршрута е необходимо да се разкрият нови спирки:

– двупосочна „ул. Атанас Дуков“ на ул. Атанас Дуков при пешеходната пътека на входа на болница „Аджъбадем Сити Клиник – Токуда“;

– еднопосочна (посока към жк “Овча Купел 2”) „МБАЛ Токуда болница“ – на ул. Атанас Дуков – на 60 метра след кръстовището на ул. Атанас Дуков с бул. Никола Вапцаров.

– нова крайна спирка „УМБАЛ Св. Анна – крайна“, съобразно предложението по-горе.

 

Освен на тях, линията да спира и на следните съществуващи спирки:

– еднопосочно (към МБАЛ „Св. Анна“) – 2009 „ул. Костенски водопад“;

– двупосочно – 2033/2036 – „ул. Луи Айер“;

– двупосочно – 0860/0861 – “Южен парк“;

– двупосочно – 1800/1801 – „ул. Иван Андонов“;

– двупосочно – 2763/2755 – „бул. Черни връх“;

– еднопосочно (към МБАЛ „Св. Анна“) – 0912 „Метростанция Витоша“;

– еднопосочно (към МБАЛ „Св. Анна“) – 0206 „МБАЛ Токуда болница“;

– двупосочно – 1604/1605 – „НПМГ Акад. Л.Чакалов“;

– двупосочно – 2692/2190 – „ул. Стоян Михайловски“;

– двупосочно – 2326/2327 – „Хотел Плиска“;

– еднопосочно (начална към жк Овча Купел 2“ – 1196 „УМБАЛ Св. Анна“.

 

Ускоряването на автобусната линия по бул. Пейо Яворов и бул. Цариградско шосе като се пропуска спирката „Телевизионна кула“ няма да наруши обслужването, тъй като е слабо натоварена. Това пък от своя страна ще позволи линията да преминава през траншеята на кръстовището на две нива там, което ще ускори движението й. 

9) В края на 2020 г., след пускането на третия метродиаметър до Горна баня и съобразно изявеното желание на гражданите в Овча купел, линията трябва да бъде пренасочена по бул. Овча Купел, бул. Тодор Каблешков и ул. Костенски водопад, вместо по ул. Житница и бул. Гоце Делчев. Това ще намали дължината на маршрута с 1 километър като няма да промени неговото времетраене. Ще се намали годишният пробег на линията с около 24 500 км. Автобусите е необходимо да спират на съществуващи и нови спирки на бул. “Цар Борис ІІІ”, бул. “Братя Бъкстон”, ул. “Стефан Тошев”, бул. “България”, ул. “Георги Измирлиев”, ул. “Костенски водопад”, 29-ти ДКЦ и бул. “Гоце Делчев” (виж приложението).

 

Заключение:

Становището взима предвид съображенията на гражданите, неправителствените организации и инициативните комитети на райони “Овча Купел”, “Триадица”, “Витоша” и “Лозенец”, във връзка с осигуряване на директна свързаност и с цел – алтернатива на движението с личен автомобил. Създава се нова връзка на градския транспорт между бул. “Цариградско шосе” на юг по бул. “Пейо Яворов”, създава се обслужване по цялото трасе на бул. “Тодор Каблешков”, което в момента липсва и се обслужват  търсени дестинации, които генерират сами по себе си голямо количество трафик – The Mall, Мегапарк, Токуда, Парадайз, Хладилника, Мол България. Ще се подобри свързаността между БАН, студентските факултети и сгради по бул. “Цариградско шосе”, в района на Семинарията, пл. “Велчова завера” и комплекса на Нов български университет. Ще се спазят препоръките в приетите стратегически документи на Столична община. 

Трябва да се вземе предвид, че реализацията на това предложение изисква около 1,1 милиона лева допълнително финансиране за осигуряване на транспортната задача по линията. 

Смятам за необходимо линията да се премаршрутира от ул. “Житница” и бул. “Гоце Делчев” към бул. “Овча Купел” и бул. “Тодор Каблешков” след пускането в експлоатация на третия метродиаметър до метростанция Горна Баня.

Като цяло, предложението би получило моята подкрепа, при съобразяване с горните обстоятелства в доклада.

С уважение,

Симеон Ставрев

 

Вид:

Становище

Входящ номер:

СОА20-КВ66-362-(1)

Вносители:

Симеон Борисов Ставрев

Общински съветник в СОС

Симеон Борисов Ставрев
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK