31.01.2020
Отговор

Приоритет ли е софийският въздух за Йорданка Фандъкова?

Още през ноември общинският ни съветник Симеон Ставрев зададе на столичния кмет 7 въпроса, свързани с чистотата на въздуха. 

Какво се случи с отговорите?

Получихме ги след 2 месеца, в които София имаше още много дни с превишена норма на ФПЧ. 

Какво разбрахме от тях?

Разбрахме, че ще има план за засаждане на дървета… ама друг път. Обещаният двумесечен срок от последното съдебно заседание е изтекъл, а такъв план, кой знае защо, не е наличен на страницата на Столична община, която обаче отхвърли нашето предложение за допълнителни 3000 улични дървета. 

Разбрахме също, че на теория в дните с наднормени ФПЧ трябва да бъдат глобявани неправомерно навлизащите в центъра на града товарни автомобили и строителни машини над 4 тона и без стандарт EURO 4, както и ППС до 3.5 тона и без стандарт EURO 3. Бърза справка в сайта на Столичния инспекторат обаче показва, че от общо 585 броя проверки (за периода 1-27 януари), нито една не е свързана с изброените по-горе забрани. 

Разбрахме още, че ще засичат еврокатегорията на строителните машини... “при осигурена връзка със системата на КАТ“. От всичко това става ясно, че Столичен инспекторат въобще не прави проверки на строителна техника в зони „Център“ и „Първа“. 

От отговорите на Столична община също така разбрахме, че достъпната информация за въздуха, ще си остане мираж, защото…

  • Информационните табла по спирките на градския транспорт не могат да предоставят информация на гражданите относно състоянието на въздуха, защото това „налага преработка на наличния софтуер“. Тук администрацията изрично посочва и че всякаква друга информация, освен разписанията на градския транспорт, „не би била полезна за гражданите“. 
  • Ако пък общината реши да подава каквато и да е информация към мониторите в превозните средства, тя не може да го прави в реално време и трябва с флашка да се обиколят всички тролеи, автобуси и трамваи. Това е факт дори и за най-новите PESA трамваи.
  • С частична технологична възможност за предоставяне на информация относно среднодневните нива на ФПЧ разполагат само мониторите на метростанциите, „като за целта обаче съответната информация следва да бъде подавана и обработвана най-малко 2 часа преди излъчването ѝ и да бъде подавана до 10:30 часа на съответния ден“. Това всъщност значи, че дори и в най-модерната транспортна система на града, метрото, не може да бъде подавана актуална информация по каквато и да е тема.
  • Информацията на air.sofia.bg е сложно представена и отворилият сайта трябва да е сравнително наясно с тематиката на микрограмове в кубичен метър и диаметър на ФПЧ, за да разбере дали е мръсен въздухът или не. Липсва и обявеният достъп в машинно четим формат „съгласно принципите на отворените данни”. Това означава, че не може да бъде създаден софтуер от външни за системата лица, който да упражнява контрол и мониторинг на информацията, да прави дневни, седмични и месечни отчети на дните със замърсяване.

Колкото и г-жа Фандъкова да твърди, че иска да се бори със замърсяването на въздуха… действията й казват друго.