От Демократична България настояваме за нова процедура с подобрени параметри за доставка на електрически превозни средства. Тази, която бе прекратена преди няколко дни, предвиждаше да се закупят 30 броя 5,5 – 7,5 метрови електробуса, с вместимост (седящи + правостоящи) от 25 пътника, по 415 000 лева броя и 22 броя 7,6 – 9,6 метрови електробуса, с вместимост (седящи + правостоящи) от 50 пътника, по 690 000 лева броя. Общият брой пътници, които могат да превозят тези 52 малки електробуса, е до 1850 души.
Цените, които са определени за единична бройка са прекалено високи спрямо капацитета им за превоз на пътници. Ограниченият живот от около 10 години на такива маломерни електробуси не обосновава изхарчването на толкова много пари, дори и под претекст, че ще се движат по довозващи до метрото линии, а екологичният ефект от тях е спорен, защото са маломерни. Такива малки превозни средства са неподходящи за квартали като Люлин, Овча Купел и Слатина, където са необходими стандартни превозни средства, които да довозват хилядите живущи там до метрото.
Европейският пазар на електробуси показва, че средства се влагат предимно в 12 и 18-метрови електрически возила, тъй като инвестиционният разход на пътник е относително по-нисък – около 10 000 лева. При 5,5 – 7,5 метровите електробуси той е около 17 000 лева, а при 7,6-9,6 метровите – около 15 000 лева, които стойности са прекалено високи и не се покриват от екологичния ефект от експлоатацията им.
Същевременно, покупката на цели 52 броя нови превозни средства поражда необходимост от наемане на нови поне 115 шофьори, за да ги управляват, като кандидати за това едва ли ще има, защото и в момента шофьорите на трамваи, тролейбуси и автобуси не достигат.
Затова предлагаме да бъдат закупени 13 съчленени електробуса с пантографно зареждане за линия 604 и 10 тролейбуса с батерия за автономно движение за линия 74 като и двете линии да бъдат прехвърлени към „Столичен Електротранспорт“ ЕАД за обслужване. Общият брой пътници, които могат да превозят тези 23 превозни средства е до 2800 души.
По линия 604 пътникопотокът е значителен и е необходимо пускането на съчленени превозни средства като за целта трябва да се премахне единствената пречка за това – нужна е корекция на тротоара при десния завой от бул. „Акад. Иван Евст. Гешов“ към локалното на бул. „Ген. Едуард Ив. Тотлебен“.
Линия 74 се движи през 70% от маршрута си по тролейбусни трасета и може да бъде обслужвана от тролейбуси с батерия за автономен ход. Тези превозни средства имат живот до 30 години, а батерията е по-малка и с много по-ниска цена. Замяната на такава батерия е икономически рентабилно, за разлика от замяната на батерия на стандартен електробус.
Цялостната инвестиция в тези превозни средства е икономически рентабилна и защото и двете линии преминават през централните части на София и превозват голям брой пътници.
С освободените 23 броя 12-метрови газови автобуси от двете линии, заедно с неизползваните в момента 6 броя газови автобуси „Тедом“, доставени през 2008 г., клас ЕВРО 5 (общо 29 броя) предлагаме „Столичен Автотранспорт“ ЕАД да обслужва нови довозващи до метрото линии в големите квартали – Люлин, Овча Купел, Слатина, Обеля и други защото бройката обслужени пътници ще е много по-голяма от линии, обслужвани от маломерни превозни средства. Общият брой пътници, които могат да превозят тези 29 газови автобуса, е до 2900 души.
За създаване на довозващи до метрото линии в квартали с тесни улици и остри завои е икономически и екологично по-рентабилно да се използват по-къси превозни средства, но с екологичен клас ЕВРО 6, чийто инвестиционен разход за един пътник е по-нисък, за да е оправдана инвестицията в такива превозни средства.
Настояваме „Столичен Електротранспорт“ ЕАД да обяви новата процедура за доставка с новите видове превозни средства по примера на Бургас – съгласно чл.18, ал.1, т.4 и във връзка с чл.20, ал.1, т.3б и чл.132 от ЗОП, като „Договаряне с предварителна покана за участие”, вместо „Открита процедура“. Това ще позволи да се избере най-оптималното за конкретните две линии технологично решение, в рамките на прогнозната стойност, като така най-добре ще се защити интересът на данъкоплатците, които след покупката ще плащат поддръжката на тези возила, батериите и зарядните им станции.