София - дигитална столица
Защо София трябва да стане истинска дигитална столица? Дигиталната трансформация не е самоцел. Дигиталната трансформация, означава по-малко бюрокрация, по-малко корупция, по-ефективно харчене, по-лесна и бърза комуникация и повече възможности за бизнеса.
Предимствата на дигиталния гражданин и фирма са:
Предимствата на дигиталния град са:
Ние в „Демократична България“ вярваме, че София може и трябва да бъде дигитална – не просто защото е модерно, а защото дигитализацията повишава качеството на живот, улеснява гражданите, комуникацията на бизнеса с общината става по-ефективна и корупцията намалява.
София притежава потенциала да бъде дигиталната столица на Балканите, да привлича инвестиции и експерти, да вдъхновява иновации и да бъде пример как може да изглежда бъдещето тук и сега.
За да направим София град на дигиталния гражданин, ще се фокусираме върху следните приоритети:
Електронната идентификация е необходимо условие за електронно управление, но държавата отлага и забавя електронната идентификация на гражданите за неопределен срок. За да не чакаме правителството да въведе тази ключова мярка, ще въведем SofiaID – софийската електронна идентификация, с която гражданите да се идентифицират в електронна среда и с чиято помощ да използват електронни услуги.
Гарантираме, че с помощта на SofiaID гражданите ще могат:
Ще осигурим възможност SofiaID да се получава по желание на гражданите от община по избор, както и при заявяване на постоянен или настоящ адрес и ще може да бъде записвана както на смартфон, така и на отделна карта.
Гарантираме, че всички електронни административни услуги в София ще могат да се използват удобно със SofiaID. Ще интегрираме SofiaID и с националните механизми за електронна идентификация, така че с помощта ѝ гражданите да могат да ползват не само общинските електронни услуги, но и тези на национално ниво.
В бъдеще SofiaID ще може да се използва и в други общини и така да прерасне в национална схема за електронна идентификация.
Ще дадем възможност на частни услуги, в това число на електроснабдяването и на водоснабдяването да могат да бъдат интегрирани със SofiaID, като така ще позволят на гражданите бързо и лесно да се идентифицират в системата на съответния доставчик, да сменят и да откриват партиди и др. В някои случаи такава интеграция е дори задължителна. Други частни услуги, които биха могли да се интегрират със SofiaID са услугите за мобилност (коли, колела и други превозни средства под наем в града), доставката на храна, ресторантите и магазините с техните програми за лоялни клиенти.
SofiaID ще може да се използва и от бизнеса, като законните представители на юридическите лица ще могат да заявяват услуги.
Гарантираме, че SofiaID ще притежава високо ниво на сигурност и ще защитава сигурно личните данни на гражданите, които ще могат да избират кои данни да се съхраняват в техния профил и кои не.
Ще реализираме SofiaID с финансиране по Оперативна програма “Добро управление”, а проектът ще бъде базиран до голяма степен на вече разработената техническа спецификация на националната схема за електронна идентификация, която ще бъде осъвременена според актуалните стандарти и политики за сигурност.
SofiaID ще отговаря изцяло на изискванията на Регламент (ЕС) 910/2014, с ниво на осигуреност „високо“ и ще е оперативно съвместима с националната схема за електронна идентификация.
Ще предложим на гражданите електронен портал, в който те ще притежават достъп на едно място до всички свои данни, както и възможност за улеснено използване на общинските услуги, в това число:
Ще заменим принципа „Тук не е информация“ с получаване на информация по най-удобния за гражданите начин - с телефонно обаждане или с „чат на живо“ с подходящ служител на общината, който да отговори на въпросите.
Ще дадем възможност на гражданите на София да могат да участват в управлението на общината изцяло онлайн, по следните начини:
Идеята за обслужване „на едно гише“ е концепция на възраст няколко десетилетия. Време е да я заменим с „обслужване без гише“. Най-често предоставяните услуги, а впоследствие и всички административни услуги, ще бъдат предоставяни изцяло онлайн. Ще прекратим практиката гражданите да бъдат куриери между гишетата на различни администрации, а всички необходими удостоверения ще бъдат набавяни по служебен път, автоматизирано през инфраструктурата на електронното управление. Ще въведем проактивни услуги, т.е. такива, за които досега е трябвало подаване на заявление, което е на практика излишно, тъй като общината има цялата налична информация, например:
Ще позволим на управителите на дружествата и на електронно-упълномощените от тях лица след идентификация със SofiaID да могат да следят всички свои преписки в реално време.
Ще сведем до минимум физическия контакт с администрацията, което ще ускори процесите на административно обслужване и ще намали корупционния риск.
Системата автоматично ще алармира при неспазване на срокове от страна на общината и ще публикува агрегирани данни, като средно време за обработка на преписки, процент просрочени преписки и др., които биха могли да бъдат полезни за бизнеса.
През портала ще могат да се заявяват всички необходими административни услуги, групирани в т.нар. „събития от бизнеса“. Напр. при отваряне на търговски обект са нужни редица документи и разрешителни. През портала за бизнеса всички те ще могат да бъдат заявени общо към съответните органи.
Ще въведем най-накрая електронно таксуване в градския транспорт.
Чрез SofiaID няма да има нужда гражданите да се редят на опашки за издаване или за подновяване на месечна или годишна карта – това ще може да става онлайн.
Ще можем да влизаме в метрото с телефона си и да го използваме вместо карта за пътуване. Еднократни билети и дневни карти също ще могат да бъдат купувани и използвани през мобилен телефон.
Ще планираме нови линии на градския транспорт на база на наличните данни, в т.ч. и на данни от таксиметрови компании за курсове между точки, които биха били покрити от градския транспорт.
Ще въведем възможност почасовото платено паркиране да може да се заплаща не само с SMS, а и с мобилно приложение, като по този начин ЦГМ ще може да събира повече полезни данни и да подобри услугата:
Ще направим изцяло електронни абонаментите за паркиране и ще премахнем нуждата от стикери.
Ще предложим на частните паркинги да се включат при определени условия в системата за паркиране – всеки частен паркинг ще може да отдава паркоместа срещу определена от него цена, като това ще бъде включено в мобилното приложение за паркиране.
Ще предложим на гражданите, разполагащи с частни паркоместа в гаражи и дворове, да могат да предоставят тези паркоместа за паркиране във времето, в което не ги използват, за което ще получават съответното заплащане.
„Умният град” (smart city) включва редица технологични решения на стандартни градски проблеми. След успешното въвеждане на пилотни проекти ще поддържаме или ще насърчим следните решения:
С цел повишаване на пътната безопасност:
Всички данни, събирани и обработвани от общината и общинските дружества ще бъдат публично достъпни в машинно-четим формат. Ще заложим на повишаване на качеството на данните, тяхната актуалност и полезност за гражданите и бизнеса.
Като приоритет, ще отворим следните масиви от данни:
Нерядко общината не събира правилните данни, не събира данните по правилния начин, не проверява тяхната валидност, не използва стандартизирани номенклатури и не съхранява данните по удобен за работа начин. Ще променим всичко това, за да могат гражданите, бизнесът и самата община да разчитат на адекватни и актуални данни за своите анализи и решения.
Планът ни за дигитална трансформация дава цялостната визия за последователността на извършваните промени и разпределението на мерките във времето.
Планът ни е изцяло синхронизиран с хоризонталните системи на електронното управление на национално ниво, което ще позволи пълна интегрираност и устойчиво развитие.
Ще електронизираме всички регистри в общината и те ще бъдат водени с адекватна за целта информационна система. Тетрадките, електронни таблици и други подръчни средства ще бъдат забранени. Електронизираните регистри:
Ще финансираме голяма част от поставените цели по Оперативна програма “Добро управление”, която е фокусирана върху електронното управление и административната реформа. Използвайки този инструмент, преките разходи от общинския бюджет за дигитална трансформация ще бъдат минимални.
Ще въведем длъжността “Главен информационен мениджър”, подчинен директно на кмета, който води дигиталната трансформация на града. Главният информационен мениджър ще бъде с ранг на заместник кмет и ще разполага с необходимите ресурси и екип, за да управлява всички инициативи и проекти. Главният информационен мениджър ще има отговорността за развитие на компютърните умения на служителите в общината. Ще бъдат провеждани редица обучения, семинари и конференции, на които служителите в общината не просто да придобият конкретни компютърни умения, но и да разберат духа на дигиталната трансформация.
Всички системи, разработени с публични средства, ще бъдат с публично достъпен код. Освен че това е изискване на закона, така качеството и сигурността на системите ще бъдат подложени на публично експертно обсъждане, което може да допринесе за тяхното подобряване. Не на последно място, това ще позволи повторно използване на разработени функционалности, вместо тяхното многократно поръчване.
Ще преструктурираме налични общински дружества, за да формиираме общинско търговско дружество “Дигитална София”, което ще служи като център за услуги на общината, включително и при изготвянето на технически задания, текущ и последващ контрол по проектите за дигитална трансформация, одитиране на информационната сигурност, управлението на поддръжката, доработките на съществуващи модули и системи, които са извън гаранция.
За планираните промени е необходима сериозна вътрешна експертиза, на която общината да може да разчита, и чрез общинското дружество такава ще може да бъде осигурена чрез предлагане на пазарни нива на заплащане и работа в среда, по-близка до ИТ сектора, отколкото до традиционната администрация.
Създаването на общинско търговско дружество не означава, че общината няма да възлага проекти по ЗОП на външни изпълнители, а по-скоро ще бъде гарант, че проектите се изпълняват в интерес на общината.
Общинското търговско дружество ще бъде създадено на база на ГИС "София", за да се избегне създаването на изцяло ново дружество, със съответните за това разходи, борд на директори и други нежелани странични ефекти.
Смятаме, че общината не може и не трябва да е основният източник на иновации в града - тя трябва просто създава условия за иновативни бизнеси, стартиращи компании и граждански организации които да подобряват градската среда, и да се възползва от вече установените технологични иновации. За целта ще подкрепяме всички иновативни инициативи, включително и с олекотяване на регулаторната рамка. Други мерки, които ще предприемем, включват:
Ще предложим механизми, с които големите общински предприятия и търговски дружества да възлагат малки пилотни проекти на иновативни и стартиращи предприятия. С тези проекти ще се стимулират иновациите и предприемачеството като:
Механизмите ще включват конкурси за решаване на определени проблеми, насърчаване на съвместни изследователски инициативи с научните институции в града.
Проекти, които ще предложим да се реализират:
Това е индикативен и неизчерпателен списък - дори един структуриран процес може да се започне с разглеждане на нуждите на големите възложители и отваряне на процеса към малки технологични компании.
За посочените по-горе мерки има редица успешни примери в Европа, от чийто опит можем и трябва да се възползваме.
Работата на администрацията засяга всички граждани на столицата, както и постоянно пребиваващите в нея чужди граждани и граждани от други населени места. Ние вярваме, че доброто и навременно информиране на гражданите за действията и плановете на общината е от съществено значение за правилното развитие на града със зачитане на интересите на всички засегнати. Затова очакваме значителен и бърз ефект от предлаганите от нас мерки.
Разходите за администрация в Столична община растат по-бързо от приходите. Това означава, че административната структура на общината не е оптимизирана, щатът е раздут, а ролите в нея не са добре разпределени. Затова ще извършим детайлен анализ на всички структури в общината и ще идентифицираме местата, където средствата не се разходват оптимално.
След като подробно опишем процесите в общинската администрация, постепенно ще ги оптимизираме като прилагаме съвременни инструменти за анализ и управление. С помощта на съвременните технологии ще повишим ефективността на управлението, което ще доведе до значителни финансови икономии, така че всеки общински служител да стане много по-ефективен и полезен за обществото.
Планираме да закрием или сериозно да редуцираме дирекции и отдели в централната и районните администрации.
Предлаганите от нас решения изискват незначителен ресурс за извършване на анализ на процесите (от няколкостотин хиляди до няколко милиона лева), който още първата година ще бъде изплатен от спестените средства.
Наличната информационна система, публикуваща решенията, приети от Столичен общински съвет, както и други документи, страда от множество недостатъци – търсенето в нея е неудобно, а структурирането ѝ по раздели е неудачно. Освен това, публикуваните в момента документи онлайн не са в електронно четим вид, а представляват сканирани хартиени документи, като появяването им често става с голямо закъснение, ако въобще бъдат публикувани. Част от тях никога не стават публично достъпни онлайн.
Затова предлагаме радикално подобрение на функцията за търсене, както и на структурирането на информацията в документната система на СОС.
Планираме да извършим следните подобрения в работата на системата: Да въведем задължение всички документи да се публикуват от администрацията в машинночетим вид, подписани с електронен подпис от отговорните лица.
Да въведем радикална политика на прозрачност, що се отнася до документите на Столичния общински съвет:
За целта предвиждаме преработка на общинския уебсайт sofia.bg, издаване и поддръжка на електронни подписи на служителите, подписващи документите, както и допълнително обучение на служители, които да поддържат нарасналия обем данни.
В момента, в голяма част от случаите, проектите за решения на Софийска община, които изискват обществени обсъждания, не се обявяват широко, а самите обсъждания се провеждат в неудобно за гражданите време. При обсъжданията често не достига време за сериозно обсъждане, а направените от гражданите препоръки често въобще не се вземат предвид от администрацията и от СОС.
Затова предлагаме радикална промяна в политиката на публичност на Столична община:
Предлаганите от нас промени не изискват инвестирането на допълнителен ресурс, а само политическа воля и по-добра организация в общинската администрация.
Ако имате предложение, свързано с развитието на дигитализацията в София, елате да го обсъдим тук: https://docs.google.com/…/1_dtqthVTzyb66U4AAX6QUe6hHe…/edit…
Ето тук можете да видите насоките за това как да бъдат давани предложенията: https://github.com/Da-Bulgaria/digital-sofia-program