София – мобилна столица
Демократична България вярва, че София може да бъде истинска мобилна столица. Какво означава това?
Мобилната столица е град, в който всички се придвижваме бързо и удобно до местата за работа и почивка, използвайки зелени технологии, които щадят природата.
Мобилният гражданин има достъп до всички съвременни средства за придвижване, които работят свързано и в синхрон.
Мобилна София е еднакво удобна за всички, без да дискриминира пешеходците и хората със затруднено придвижване.
Мобилна София учи децата да се придвижват безопасно в града.
Животът в големия град е свързан с всекидневно придвижване на големи маси хора от и към работните места, търговските обекти и учебните заведения. Затова и транспортът оставя своя значителен отпечатък върху облика и състоянието на града и околната среда. Транспортът е кръвоносната система на един град. Неговото адекватно функциониране ще позволи на София да бъде удобно и приятно място за живот.
За да променим сегашното състояние на транспорта в София, ще започнем с промяна в мисленето за него.
Стремежът зад всяка мярка и реорганизация ще бъде един: да постигнем съвременна мобилност, допълваща градската среда и щадяща природата.
Какво планираме?
- Да предложим удобен, чист и бърз градски транспорт, който да отговаря на съвременните транспортни нужди на пътниците. Ще го направим като разширим и реорганизираме транспортната мрежа, подобрим инфраструктурата и въведем нова логика на таксуването. Ще заложим още в началото интеграция с железопътния транспорт и регионалната транспортна схема, както и с продължаващото развитие на метрото и електротранспорта.
- Да променим начина на планиране и управление на софийския транспорт, като заложим на прозрачност, предвидимост и обществено участие, както и на конкретна отговорност на кмета и неговите заместници.
- Да развием с предимство пешеходното придвижване, велосипедния транспорт и микромобилността.
- Да свържем веломрежата, като я интегрираме в градската среда, създадем система от общински велосипеди и подпомогнем развитието на новите видове микромобилност.
- Да увеличим пешеходните зони и да подобрим тротоарите, като въведем единен стандарт за изграждането и ремонта им.
- Да превърнем в приоритет безопасността на трафика с фокус върху децата, като прилагаме най-напредничавите практики при изграждането и модернизирането на уличната мрежа, възможностите за пешеходно пресичане и системата за видеонаблюдение и контрол на скоростта. Ще разширим правомощията на служителите на ЦГМ, контролиращи паркирането в зоните за платено паркиране.
- Да увеличим контрола по отношение на емисиите на газове от автомобилите чрез системни проверки през цялата година, които да комбинираме и с контрол на шума.
- Да внедрим най-напредничавите цифрови технологии за наистина умното и интегрирано управление на трафика, за даване на предимство на колите на градския транспорт и пешеходците, за отчитане на броя пътници и управление на натовареността в реално време.
- Да направим необходимата инфраструктура за комфортното и бързо придвижване – както тази на градския транспорт, така и допълващата я – пешеходни алеи и пътеки, веломрежа, публични тоалетни, градски чешми, парково и уличното осветление.
- Да ускорим развитието на индивидуалната електромобилност, като подпомогнем инсталирането на зарядни станции и въведем допълнителни стимули за електромобилността, съобразно правомощията на Столична община.
- Да подпомагаме споделените форми на пътуване.
- Да осигурим възможност за бързо провеждане на транзитния автомобилен трафик, като го изведем извън София и въведем нова политика по паркирането.
- Да насърчим изграждането на многоетажни паркинги и развитието на споделеното пътуване, които да намалят присъствието на коли по улиците, особено в централните градски части.
- Да упражняваме контрол по паркирането в целия град и приоритетно по отношение на забраната за навлизане в зелените площи.
- Да работим за цялостна интегрираност на всички форми на обществен и екологичен транспорт в града, така че да се допълват, а не да се конкурират.
- Да дигитализираме таксуването в системата на мобилността, като го интегрираме в SofiaID с въведен граждански контрол по отношение на паркирането и престоя.
- Да използваме пълноценно системите за видеонаблюдение и да ги разширим с видеорегистратори в колите на градския транспорт, така че да повишим контрола и сигурността. Да създадем интеграция между електронните системи за гражданите, видеоконтрола, работата на служителите на ЦГМ и Столичен инспекторат. Идеята на такава единна система за контрол и сигнали е да могат максимално бързо и лесно да се издават електронни фишове и да има адекватен контрол.
Обществен транспорт и инфраструктурата му – бързата и удобна алтернатива на личния автомобил
Софиянци определят трафика и задръстванията като най-големия проблем на града и един от основните причинители на мръсния въздух. Други проблеми, посочвани от жителите на столицата, са: лошото състояние на пътната инфраструктура; липсата на места за паркиране; лошият, бавен и нередовен градски транспорт и некачествените ремонти. Едновременно с това едва 22% от жителите на града пътуват под 30 минути до мястото, където работят или учат, въпреки че става дума за придвижване на разстояния под 10 километра.
Още по-сериозен проблем виждаме във факта, че най-голям процент от придвижването се извършва с лични автомобили т.е. най-активните хора не използват градския транспорт. Като основни причини за това те посочват бавното придвижване, липсата на удобни транспортни връзки, липсата на комфорт и високата му цена.
Според Демократична България проблемът с бавното придвижване в града може да бъде решен чрез приоритетното развитие на обществения електротранспорт, велосипедното движение и микромобилността. Те могат взаимно да се допълват и са достатъчно бързи и удобни алтернативи, щадят околната среда и не увреждат здравето на гражданите.
За да стане общественият транспорт предпочитана форма на мобилност, той трябва да отговори на основните очаквания на хората.
- Да се движи бързо, което ще постигнем чрез даване на приоритет на кръстовищата с умна система, работеща с радиосигнал и датчици и обособени трасета. Чрез видеорегистратори и контрол ще подсигурим да не се пречи на неговото движение.
- Да пристига навреме (да не се чака дълго), което ще постигнем, като увеличим броя на колите и намалим интервалите между превозните средства.
- Да не е претоварен/претъпкан, което ще постигнем с адекватното управление на автопарка (пускане на по-големи коли) и повишаване на средната скорост.
- Да е безопасен и сигурен, което ще постигнем чрез видеоконтрол в реално време вътре, паник бутони, диспечериране и екипи за бързо реагиране.
- Да има ред в превозното средство, което ще постигнем с нулева толерантност към противоправно поведение от пътниците и с респектиращи и вдъхващи доверие представители на контролиращите органи.
- Да се движат чисти и поддържани коли, което ще постигнем като осъществяваме контрол върху фирмите-подизпълнители и подобрим условията в депата.
- Да осигурява нормален комфорт (на возене и температура), което ще постигнем чрез качествени ремонти и поддръжка, рехабилитация и обновяване на подвижния състав, като инвестираме в персонал и ремонтен капацитет.
- Да има интегрирана мрежа, достигаща навсякъде в града навреме, което ще постигнем чрез осъвременяване на 30-годишната маршрутна схема, така че да обслужва съвременните транспортни нужди на гражданите.
- Да има удобни прекачвания, което ще постигнем с интегрирани спирки и синхрон в движението чрез дигитално управление и билет за време.
- Да има чисти, сигурни, леснодостъпни и удобни спирки, което ще постигнем като въведем единен стандарт за класовете спирки и осигурим пейки, навеси и пешеходна връзка с околната инфраструктура.
- Да мотивираме максимален брой хора да ползват дългосрочни карти за пътуване, за да се постигне приемлива цена за всичко това. Ще го постигнем с подобрен маркетинг, повече видове карти и гъвкави схеми. Ще привлечем също така работодателите да купуват карти за служителите си и да им се признава за разход и ще интегрираме билетите с тези за други развлекателни обекти и събития.
Ще осигурим удобен достъп до парковете и до другите средищни обществени пространства в София, така че на хората да не им се налага да ползват личните си автомобили.
Поставяме си за цел София да остане град със средно време за придвижване в основните направления от около 30 мин., т.е. компактен град, което да включва и изнесените градски центрове, смесените зони и т.н.