Докато Столична община и МВР си прехвърлят топката, единственият начин да се преборим с нарушителите по пътя е чрез работещи камери и своевременно налагане на санкции. Тезата разви общинският съветник от “Демократична България” Симеон Ставрев в сутрешния блок на BG on Air. Той заяви още, че в момента в София има 600 камери, закупени от дирекция към кмета Йорданка Фандъкова, които обаче не могат да засичат нарушения като шофиране с превишена скорост и преминаване на червен светофар.
По повод предстоящото извънредно изслушване на вътрешния министър Демерджиев в СОС, Ставрев напомни, че преди две седмици е посъветвал управляващите от ГЕРБ да се провери колко от подадените общински сигнали за пътни нарушения са санкционирани от МВР. “Тогава от ГЕРБ ми се изсмяха и казаха, че няма да искаме никаква отговорност от МВР. Сега се опасявам, че Столична община отново ще каже “МВР са виновни” и няма да се предложи никакво решение за войната по пътищата”, заяви общинският съветник.
Според него Фандъкова и подчинените ѝ дължат отговор защо вече закупените камери не работят, както и защо не се използва ресурсът на близо 140 представители на Общинска полиция. “Това са полицаи, облечени във всички права и задължения на правоохранителните органи. Къде са тези хора и какво правят? Защо не са пред детските градини и училищата през деня?”, попита Ставрев. Той добави, че и Столична община, и МВР следва да инвестират в закупуването на работещи камери и да започнат да санкционират адекватно, така че нарушенията да намалеят и инвестицията да се възвърне.
Общинският съветник опроверга твърдението на Фандъкова и Георги Георгиев, че МВР има достъп до видео контролния център за трафика, където според Ставрев оперират само служители на Столична община. Той допълни, че когато работещите в центъра засекат на камери нерегламентирано шофиране в бус лента, изпратените сигнали до МВР остават без санкция.
“Единственият начин да се преборим с нарушителите е чрез санкции. Ние като общество отдавна трябва да сме приели, че не искаме да се избиваме по пътищата, а да караме по правилата”, подчерта Ставрев. И добави, че повечето участници в движението не трябва да търпят негативите от по-малката група нарушители.
Общинарят от ДБ уточни още, че София е европейската столица с най-много автомобили на 1000 жители от населението, а инфраструктурата на града не е първоначално замисляна, за да поеме такъв трафик. Ставрев напомни и за Плана за пътна безопасност, предложен от “Демократична България” след смъртта на Милен Цветков преди три години. Той включва преглед и преправяне на най-опасните столични кръстовища, анализ на градския транспорт и нуждите на потребителите му, както и оптимизиране на инфраструктурата, така че да се намали трафикът. Допълнителните решения, споменати от Ставрев, включват обезопасяването на спирки на градския транспорт с по-високи бордюри, повдигане и осветление на пешеходни пътеки за ограничаване на скоростта и по-добра видимост.
“На извънредното заседание утре ще поискам конкретни ангажименти и срокове, защото иначе отново нищо няма да се предприеме”, заключи Ставрев.