В ущърб на София общината инициира изменения в ЗУТ, противоречащи на Конституцията

11.02.2021

На 27.01.2021 г. Народното събрание прие Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (ЗУТ), с който на практика блокира развитието на столицата.  

Почти всички изменения, предложени между първото и второто четене на Закона, бяха внесени по инициатива на столичния кмет и на главния архитект на Столична община (СО) в нарушение на Закона за нормативните актове – липсваха каквито и да било обществени консултации, липсваха мотиви и липсваше оценка на въздействието. 

Въпреки че СО е инициатор на измененията, те не бяха представени предварително на столичните общински съветници. Едва след приемането им от Народното събрание, кметът и главният архитект на общината намериха за необходимо да поискат одобрение, но, забележете, само от групата на ГЕРБ-СДС в съвета. Приетите по този начин изменения са всъщност едни лишени от обща свързаност хрумвания на кмета и на главния архитект на СО, които не изразяват вижданията на общинския съвет като орган на местно самоуправление. Те изразяват гледната точка единствено на послушно съгласните с партията-майка общински съветници от групата на ГЕРБ и партньорите им от СДС. 

Според приетата нова разпоредба не може да се издава разрешение за строеж преди прилежащите на имота улици да са станали общинска собственост, т.е. преди планът за улична регулация да е приложен. Изискване, което се появява в закона след като в бюджета на СО за тази година, както и за изминалите повече от десет предходни, са предвидени нула лева за придобиване и изграждане на нови вътрешноквартални улици. Към това е добавена и „възможността“ собствениците на строежите да изграждат необходимите улици, като условие за въвеждането им в експлоатация, което очевидно от възможност ще превърне правило.

Изводите са ясни – под управлението на ГЕРБ Столична община не просто трайно е абдикирала от основни ангажименти към обществената инфраструктура, но и блокира и изкривява развитието на най-атрактивните територии на Столицата. Не си мислете, че вълната от „дарения“ представлява вълна от благотворителност в полза на общината. Не. Това е реакция на поставени в безизходица инвеститори и явен симптом, че нещо не е наред в отношенията между тях и местната власт.

Нашият град може да бъде притегателен център за хора и бизнес. Липсва му обаче управленски капацитет, който да планира и създаде условията за това. Диагноза, която проличава особено ясно от тази последна поправка в Закона за устройство на територията. Вместо да създава условия, с които трайно да задържи младите хора чрез нова инфраструктура, нови здравни центрове, нови детски градини и учебни заведения, нашият кмет се стреми по всякакъв начин да се отърве от този ангажимент. 

Промяната в ЗУТ, освен това, ще постави в безпомощно състояние отделните собственици и дребните предприемачи в полза на утвърдените мощни строителни фирми, което поражда основателни съмнения за защита на определени бизнес интереси.

Приетите изменения в ЗУТ, също така, са в грубо противоречие с Конституцията на Република България. Привидно общите устройствени планове на града могат да бъдат обжалвани. Въведените обаче ограничения – върху сроковете за обжалване, както и върху това кой има право да обжалва, превръщат така наречената “възможност” в една подигравка с гражданите и техните права, гарантирани от Конституцията, от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи и от Конвенцията за достъпа до информация. 

Ние, от “Демократична България” категорично защитаваме разбирането, че гражданите трябва да могат да обжалват общия устройствен план на София. Нежеланието за съдебен контрол обаче е типично за управлението на ГЕРБ. 

Възмутителна е и предложената отново от тандема Здравков/Ненков промяна в ЗУТ, с която се подкрепя довършването на кулата „Златен век“ в квартал „Лозенец“. Свидетели сме на поредната “Поправка Артекс“. Говорим за изменение, което не е провокирано нито от административна, нито от съдебна практика. Причината за него е единствено развитието на неприключения съдебен спор за спирането на строежа. С новото изречение в чл. 154, ал. 5 от ЗУТ е потвърдена категорично тезата на едната от страните по делото – че срокът на издаденото разрешение за строеж е до 2028 г. 

Извън недопустимата проява на лобизъм, това изменение има потенциал да създаде сериозни проблеми при тълкуване и прилагане на закона, което явно не смущава неговите автори. Конституцията е нарушена и с недопустимо ограничаване на правото на частна собственост с предвидения ред за промяна на предназначението на обекти на образование, наука, здравеопазване или култура.


Друг пример за липсата на управленска визия по отношение на градското планиране – през октомври миналата година 15-годишният срок, в който Столична община можеше да отчужди имоти за обекти на зелена система беше обявен за противоконституционен. Не видяхме обаче нито парламентарно представените партии, нито кметът и главният архитект на Столична община да са проявили интерес към уреждане на последиците от този факт. А те могат да бъдат драматични за парковете и зелените площи на столицата. 

Всъщност единственото, което виждаме е едно дългогодишно, почти превърнато в традиция, даже институционализирано безхаберие. От 2007 г. досега в бюджета на СО са отделяни по нула лева за придобиване на имоти за паркове и междублоково озеленяване. Същото е положението в бюджета за 2021 г. Управлението на ГЕРБ постепенно превръща проблемите на зелената система в непреодолими. Какво правят г-жа Фандъкова и ГЕРБ-СДС, докато се случва това? Правят се, че проблем няма и причината е съвсем прозаична – плановете им стигат най-много до края на този мандат.